Споживчі мотиви, як і самі потреби людини, складні і різноманітні. Вони можуть бути сильними і слабкими, постійними і тимчасовими, позитивними і негативними. [1, с.40] На купівлю товару завжди впливає певний комплекс економічних, соціальних, психологічних і географічних чинників. В одних випадках одні й ті ж фактори відіграють вирішальну роль, в інших - дуже незначну. Споживачі зазвичай знають, для якої мети роблять покупки, але не завжди можуть пояснити мотиви при виборі того чи іншого товару. [2, с.61] Мотиви, сильні сьогодні, можуть стати слабкими завтра, оскільки окремі ціннісні установки змінюються слідом за зміною обставин. [2, с.60]
У ході дослідження споживчих мотивів покупців ТОВ «Геліос» було опитано 60 осіб у віці від 15 до 70 років. У таблиці 1 представлені відомості про респондентів.
Таблиця 1. Характеристики респондентів
Груповий ознака
Кількість осіб.
Питома вага,%
Пол
чоловічий
19
31,67
жіночий
41
68,33
Вік
15-29 років
32
60,00
30-70 років
28
40,00
Кожен респондент був опитаний для виявлення його мотивів у виборі книги. Були задані питання: 1) Чи є Ви споживачем книжкової продукції? (Так, ні); 2) Яка ймовірність, що Ви не купите книгу, а візьмете її в бібліотеці? (Респондент вибирав рівень ймовірності по 5-ти бальною шкалою); 3) Які мотиви споживання книжкової продукції для Вас найбільш важливі? (Інформація, розвага); 4) Чи купуєте Ви військові, патріотичні книжки? (Так, ні); 5) Вас коли-небудь цікавила широко розрекламована книга? (Так; ні, завжди керуюся анотацією і особистим перевагою); 6) Чи здатні Ви подолати деякі труднощі (велика черга, замовлення з іншого міста), щоб придбати бажану книгу? (Так, ні, ніколи не був у подібній ситуації); 7) Книга для вас - джерело насолоди? (Так, ні).
За результатами опитування ми зробили такі висновки. Серед опитаних 96,67%, є споживачами книжкової продукції. Тому в подальшому дослідженні враховувалася думка решти 58 респондентів, з них 48,28% - люди старше 30 років.
Опитування показало, що споживачі молодше 30 років і споживачі старше 30 років мають різні мотиви, що впливають на покупку книги. Однією з причин відмінностей у мотивації людей різного віку є розвал Радянського Союзу і перехід до ринкової економіки, що почався в 90-ті роки минулого століття.
Відомості, отримані від покупців старше 30 років, показують, що книги вони купували і купують через бажання розвиватися, дізнаватися більше про інші країни. Майже всі респонденти цієї вікової групи (25 осіб) обрали даний варіант відповіді.
Люди, більшу частину свого життя прожили в Радянському Союзі, були перенасичені джерелами інформації та нових вражень, не завжди мали вдома телевізор, рідко мали можливість подорожувати (тим більше за кордон), тому книги давали їм можливість заповнити спрагу знань і вражень.
Не менш важливим мотивом придбання книги є патріотизм. Почитати наше старше покоління, співпереживати їм вчать книги про війну. У радянські роки не тільки дорослі, а й школярі читали книги, присвячені подіям Великої Вітчизняної Війни. На даний момент, на жаль, жоден з опитаних респондентів у віці від 15 до 30 років жодного разу не купував подібну літературу.
На думку споживачів старше 30 років, письменницька праця завжди був гідний поваги. За енциклопедіями, зібраннями творів деяких письменників доводилося всю ніч стояти в черзі, але навіть це не заважало бажаючим. Крім того, можна було здати макулатуру, щоб отриманий талон обміняти на книгу. 56,67% від отпрошенних у віці до 30 років не готові відчувати будь-які труднощі при покупці книги, а 36,67% завжди купували книгу в комфортній обстановці і не можуть собі уявити будь-яких складнощів, пов'язаних з покупкою.
При покупці книги був присутній і мотив престижу. В Радянські роки сім'я, у якої була полірована стінка, килими, кришталь, книжкові полиці, забиті зібраннями творів, вважалася заможною. Однак навіть класичні твори несли не тільки естетично-знакового значення, а й служили прямим джерелом знань. Книги читали, перечитували і давали своїм знайомим.
Ідеологічні мотиви державної політики значно ускладнювали випуск художньої літератури. Марксистсько-ленінська і комуністична література видавалася великими, практично повністю не розкуповують тиражами, в той час як авантюрні романи, детективна, фантастична і пригодницька література вважалися розважальними книгами і видавалися обмеженими тиражами.
У 90-ті роки минулого століття видавництва отримали право друкувати будь-яку літературу, і читач, змучений жанровим дефіцитом, став купувати не тільки класику, а й детективи, ліричні романи та іншу белетристику. Незважаючи на інформацію, що з'явилася можливість вибору, виявилося, що не всі люди готові і раніше читати якісну літературу, що вимагає часу на прочитання і осмислення.
Молоді люди у віці до 30 років віддають перевагу бестселерам. Мотив моди є основним для 25 осіб, що становить 83,33% від опитаних цієї вікової категорії. Вихід фільму за мотивами книги, сприяє підвищенню, а іноді і виникнення попиту на яке-небудь видання. Літературний твір не обов'язково є новинкою, воно може бути давно видано, але саме нова екранізація приваблює багатьох читачів.
Згадка книги в модній телевізійній передачі, журналі, інтернет-блозі, відгуки знаменитостей призводить до того, що споживачі починають цілу «полювання» за раніше мало популярною книгою.
Сучасні школярі та студенти нечасто беруть потрібну книгу в бібліотеці, вони воліють купувати свій екземпляр в магазині. Батьки школярів приходять зі списком літератури на літо і залишають у касі одну-дві тисячі рублів, не завжди знаходячи всі необхідні книги. Варіант взяти безкоштовно книгу в бібліотеці, навіть не приходить їм у голову.
Однак обидві вікові категорії об'єднує мотив задоволення. І молодь, і люди старшого віку, набуваючи книгу, передчувають наступні приємні враження та емоції. Всі читають люди, тобто 58 осіб з опитаних 60, знаходять книгу найбільшим винаходом людства, без якого неможливі внутрішня гармонія і особисте задоволення.
Таким чином, в ході аналізу зміни мотивації сучасного споживача було виявлено, що докорінно мотивація змінилася на початку 90-х років минулого століття. На сьогоднішній день головним мотивом для споживачів є отримання задоволення від прочитаного, а не інформаційний голод.
У ході дослідження споживчих мотивів покупців ТОВ «Геліос» було опитано 60 осіб у віці від 15 до 70 років. У таблиці 1 представлені відомості про респондентів.
Таблиця 1. Характеристики респондентів
Груповий ознака
Кількість осіб.
Питома вага,%
Пол
чоловічий
19
31,67
жіночий
41
68,33
Вік
15-29 років
32
60,00
30-70 років
28
40,00
Кожен респондент був опитаний для виявлення його мотивів у виборі книги. Були задані питання: 1) Чи є Ви споживачем книжкової продукції? (Так, ні); 2) Яка ймовірність, що Ви не купите книгу, а візьмете її в бібліотеці? (Респондент вибирав рівень ймовірності по 5-ти бальною шкалою); 3) Які мотиви споживання книжкової продукції для Вас найбільш важливі? (Інформація, розвага); 4) Чи купуєте Ви військові, патріотичні книжки? (Так, ні); 5) Вас коли-небудь цікавила широко розрекламована книга? (Так; ні, завжди керуюся анотацією і особистим перевагою); 6) Чи здатні Ви подолати деякі труднощі (велика черга, замовлення з іншого міста), щоб придбати бажану книгу? (Так, ні, ніколи не був у подібній ситуації); 7) Книга для вас - джерело насолоди? (Так, ні).
За результатами опитування ми зробили такі висновки. Серед опитаних 96,67%, є споживачами книжкової продукції. Тому в подальшому дослідженні враховувалася думка решти 58 респондентів, з них 48,28% - люди старше 30 років.
Опитування показало, що споживачі молодше 30 років і споживачі старше 30 років мають різні мотиви, що впливають на покупку книги. Однією з причин відмінностей у мотивації людей різного віку є розвал Радянського Союзу і перехід до ринкової економіки, що почався в 90-ті роки минулого століття.
Відомості, отримані від покупців старше 30 років, показують, що книги вони купували і купують через бажання розвиватися, дізнаватися більше про інші країни. Майже всі респонденти цієї вікової групи (25 осіб) обрали даний варіант відповіді.
Люди, більшу частину свого життя прожили в Радянському Союзі, були перенасичені джерелами інформації та нових вражень, не завжди мали вдома телевізор, рідко мали можливість подорожувати (тим більше за кордон), тому книги давали їм можливість заповнити спрагу знань і вражень.
Не менш важливим мотивом придбання книги є патріотизм. Почитати наше старше покоління, співпереживати їм вчать книги про війну. У радянські роки не тільки дорослі, а й школярі читали книги, присвячені подіям Великої Вітчизняної Війни. На даний момент, на жаль, жоден з опитаних респондентів у віці від 15 до 30 років жодного разу не купував подібну літературу.
На думку споживачів старше 30 років, письменницька праця завжди був гідний поваги. За енциклопедіями, зібраннями творів деяких письменників доводилося всю ніч стояти в черзі, але навіть це не заважало бажаючим. Крім того, можна було здати макулатуру, щоб отриманий талон обміняти на книгу. 56,67% від отпрошенних у віці до 30 років не готові відчувати будь-які труднощі при покупці книги, а 36,67% завжди купували книгу в комфортній обстановці і не можуть собі уявити будь-яких складнощів, пов'язаних з покупкою.
При покупці книги був присутній і мотив престижу. В Радянські роки сім'я, у якої була полірована стінка, килими, кришталь, книжкові полиці, забиті зібраннями творів, вважалася заможною. Однак навіть класичні твори несли не тільки естетично-знакового значення, а й служили прямим джерелом знань. Книги читали, перечитували і давали своїм знайомим.
Ідеологічні мотиви державної політики значно ускладнювали випуск художньої літератури. Марксистсько-ленінська і комуністична література видавалася великими, практично повністю не розкуповують тиражами, в той час як авантюрні романи, детективна, фантастична і пригодницька література вважалися розважальними книгами і видавалися обмеженими тиражами.
У 90-ті роки минулого століття видавництва отримали право друкувати будь-яку літературу, і читач, змучений жанровим дефіцитом, став купувати не тільки класику, а й детективи, ліричні романи та іншу белетристику. Незважаючи на інформацію, що з'явилася можливість вибору, виявилося, що не всі люди готові і раніше читати якісну літературу, що вимагає часу на прочитання і осмислення.
Молоді люди у віці до 30 років віддають перевагу бестселерам. Мотив моди є основним для 25 осіб, що становить 83,33% від опитаних цієї вікової категорії. Вихід фільму за мотивами книги, сприяє підвищенню, а іноді і виникнення попиту на яке-небудь видання. Літературний твір не обов'язково є новинкою, воно може бути давно видано, але саме нова екранізація приваблює багатьох читачів.
Згадка книги в модній телевізійній передачі, журналі, інтернет-блозі, відгуки знаменитостей призводить до того, що споживачі починають цілу «полювання» за раніше мало популярною книгою.
Сучасні школярі та студенти нечасто беруть потрібну книгу в бібліотеці, вони воліють купувати свій екземпляр в магазині. Батьки школярів приходять зі списком літератури на літо і залишають у касі одну-дві тисячі рублів, не завжди знаходячи всі необхідні книги. Варіант взяти безкоштовно книгу в бібліотеці, навіть не приходить їм у голову.
Однак обидві вікові категорії об'єднує мотив задоволення. І молодь, і люди старшого віку, набуваючи книгу, передчувають наступні приємні враження та емоції. Всі читають люди, тобто 58 осіб з опитаних 60, знаходять книгу найбільшим винаходом людства, без якого неможливі внутрішня гармонія і особисте задоволення.
Таким чином, в ході аналізу зміни мотивації сучасного споживача було виявлено, що докорінно мотивація змінилася на початку 90-х років минулого століття. На сьогоднішній день головним мотивом для споживачів є отримання задоволення від прочитаного, а не інформаційний голод.
No comments:
Post a Comment