Одним з найважливіших факторів впливу на покупця є колір. Він є важливою ланкою вчепився невербального спілкування, оскільки може викликати певні емоційну реакцію.
Вдале колірне оформлення інтер'єру приваблює покупців, створює особливу атмосферу, сприяє комфортному проведенню часу. Згідно з результатами, отриманими в ході численних психологічних експериментів, вчені зробили висновок, що колір певним чином впливає на сприйняття людиною ваги тіла, температури приміщення і віддаленості об'єкта. Також встановлено, що врівноважена в колірному відношенні середовище приваблює, створює творчу атмосферу, заспокоює і покращує спілкування людей між собою. Колір істотно впливає на псіхоінтеллектуальное стан людини. Кольори звертаються до почуттів, а не до логіки людини.
Як показують спеціальні дослідження, 80% кольору і світла «поглинаються» нервовою системою і тільки 20% - зором. Між колірним рішенням реклами і природним сприйняттям людини існує певна залежність. Достовірно встановлено, що кожен колір викликає підсвідомі асоціації та емоції.
На основі колірного тесту М. Люшера було проведено безліч різних експериментів, і в даний час можна вважати вже усталеним думка як західних, так і вітчизняних фахівців з психології реклами щодо семантики кольору.
Кольори ахроматичною осі:
Білий - холодний і чистий колір. Він хороший тим, що не несе ніяких неприємних відчуттів і служить відмінним фоном для хроматичних кольорів.
Чорний - колір самозанурення, з ним приходить відчуття самотності та ізоляції від навколишнього світу. Чорний колір часто стає символом неприйняття навколишньої дійсності, прагнення до конфлікту. Однак, як і білий колір, служить хорошим фоном для хроматичних кольорів, які, взаємодіючи з ним, посилюють свої властивості.
Сірий - нейтральний колір. Створює відчуття стабільності, спонукає людину до скромності, стриманості.
Кольори хроматичної осі:
Червоний - налаштовує на рішучість, активність. Він направляє людину на зовнішній світ, викликає збудження, хвилювання, неспокій, бажання здійснити той чи інший вчинок.
Рожевий - під впливом білого втрачає активність, натиск і сексуальність. Це колір духовної любові і радості, він підсилює почуття, робить людей більш уважними, ласкавими і чуйними.
Коричневий - концентрує на тілесних відчуттях, буденності і повсякденності. Цей колір є символом тваринного начала в людині, втечі від духовних шукань. Виражає залежність людини від суспільства. Викликає відчуття стабільності.
Пурпурний - колір примирення крайнощів. Він служить символом виходу за межі простору і часу, символом Надсвідомості. З ним пов'язують повноту і насиченість.
Помаранчевий - найтепліший і енергійний колір, життєрадісний і імпульсивна, дає оптимістичний тонус, створює відчуття благополуччя.
Жовтий - колір відкритості, цілеспрямованості. Він не тільки налаштовує на комунікабельність, а й допомагає надати врівноваженість емоціям, знайти внутрішній спокій, крім того, здатний «наділити» предмет інтелектом. Привертає увагу і зберігається в пам'яті довше, ніж інші кольори. Однак цей колір може викликати відчуття доступності, легковажності, мінливості.
Темно-жовтий - втрачає під впливом чорного натхненність, стає схожим на коричневий. Це колір ревнощів, недовіри.
Теплий жовтий (колір яєчного жовтка) - дружній, теплий, приємний.
Світло-жовтий (лимонний) - холодний, викликає почуття меншовартості, безбарвності.
Золотистий - уособлює прагнення до влади і демонстрації своєї переваги.
Зелений - сприймається як свіжий і вологий. Колір природи, в ньому поєднуються сила і рівновагу. Надає розслабляючу, врівноважує вплив.
Жовто-зелений - асоціюється з ранньою весною, надією і потенціалом.
Синьо-зелений - колір свідомості та раціональності. Символізує напруга волі, контроль над емоціями.
Синій - уособлює відмова від бажань, покірність, милість, довіра. Цей колір створює відчуття внутрішньої сили і гармонії, допомагає сконцентруватися, заспокоїтися.
Блакитний - колір миру і загальної гармонії, виключно духовний, що не чуттєвий.
Бірюзовий - холодний колір, однак при поєднанні з червоним стає нейтральним.
Фіолетовий - колір внутрішньої зосередженості. Цей колір вважається кольором магії, інтуїтивного мислення. [3]
Таким чином, знаючи які емоції викликають ті або інші кольори, можна за допомогою їх комбінації домогтися тієї чи іншої необхідної нам емоційної реакції.
Давайте розглянемо використання кольору на прикладі великих фірм і організацій відомих в усьому світі.
Візуальні образи сприймаються набагато ефективніше, ніж слова: за одне відвідування магазину покупець в середньому прочитує вісім слів. Розмова на мові кольорів і форм набагато ефективніше - близько 66% уваги люди приділяють саме кольором. Колір і форма є ключем до впізнаваності товару на полиці. [2]
З точки зору психологічної ефективності найбільш вдалі жовтий, бірюзовий, синьо-фіолетовий і рубіновий кольору. Зазвичай рекомендується застосовувати в рекламних цілях не більше двох різних кольорів, які, проте, можна урізноманітнити за рахунок споріднених їм відтінків, оскільки таку спорідненість створює відчуття колірної послідовності і не дратує зору. [1]
Розглянемо використання кольору відомими фірмами і брендами в просуванні їхньої продукції:
Чорний колір в логотипі використовують такі відомі фірми і бренди як Adidas, chanel або яндекс. Він символізує владу і популярний як індикатор мощі компанії. Простота, з якою використаний чорний колір в логотипі вказує на впевнену позицію на ринку. В якості окремих елементів стилю, він призначений для демонстрації непохитності і досвіду. В цілому, підходить для авторитетних корпорацій, марок зі світовою популярністю, формальних організацій, консервативних компаній, серйозних брендів. Також може використовуватися в логотипах з містичною спрямованістю і традиційному класичному простому стилі. Цей колір увазі існування впевнених позицій компанії на ринку і тому використовується там, де вже не потрібне залучення уваги з боку клієнтів.
Сірий колір має нейтральний відтінок, німого холодний і тому досить часто зустрічається в логотипах у зв'язку зі своєю відмінною здатністю працювати з багатьма іншими квітами. Однак, за значенням він дуже сильно наближений до символізму чорного кольору. У варіанті одного відтінку, сірий часто притаманний великим, впевненим у собі компаніям, таким як Apple або Swarowski, послуги яких на ринку вже не викликають сумніву. Він демонстрірует авторитет і скромність одночасно, логотипи з цим кольором використовуються в практичних компаніях, котрі не пишаються своєю популярністю, проте є потужними і сильними корпораціями.
Зелений колір символізує життя і оновлення. Це колір поваги з нотками заспокоєння, проте, він також може означати заздрість і недосвідченість, тому використовувати його потрібно дуже акуратно і грамотно. До речі, дуже багато брендів, які позиціонують себе як дружні до природи (зелені, еко компанії), також використовують цей колір у своїх логотипах, в тому числі додаючи який-небудь елемент даного відтінку (листик). Логотип зеленого кольору викликає почуття природної свіжості і застосовується в організаціях, пов'язаних з навколишнім середовищем. Крім того, будучи палітрою пов'язаної з гармонією, він також може означати гроші, новизну і багатофункціональність Зелений колір доречний в організаціях, пов'язаних зі здоров'ям, природою, продуктами і багатьма іншими сферами. Варто пам'ятати, що така палітра дає першу асоціацію в голові клієнта, пов'язану з натуральністю і природою, тому не варто створювати протиріччя, використовуючи його не за призначенням. Зелений колір в своєму логотипі використовує усіма відома кав'ярня Starbucks.
Все в світі знають Макдональдс. Найбільша мережа, філії якої є по всьому світу. Вони використовують у своєму логотипі жовтий колір. Він може створити конфліктну послання клієнту. Яскравий і дуже візуально помітний, жовтий тон часто використовується в логотипах для залучення уваги. Це теплий колір може бути символом тепла і щастя. Сонячну палітру в чистому вигляді взагалі краще не використовувати в логотипах і обов'язково розбавляти її додатковими елементами. Цей колір найкраще підходить продукції, яка як би кричить "Ось я! Я тут! Зверніть на мене увагу".
Фіолетовий колір увазі королівський стиль, щось містично духовне і вишукане. Так як фіолетова палітра утворюється шляхом поєднання червоного і блакитного, вона втілює в собі і тепло і холод. Дуже добре підходить для освітніх центрів, товарів розкоші, продукції і послуг класу люкс. Фіолетові відтінки символізують дорожнечу, благородство, царственість, духовність, вишуканість і граціозність. Використання цих квітів у логотипі передбачає наступний посил для клієнта: «У нас дуже дорого, але по-королівськи». Фіолетовий колір використовується як основний у логотипі бренду Hallmark., Доповнення короною такого ж кольору.
Всі ці фірми вже відбулися на ринку, їх знають і впізнають. Але це зовсім не означати те що необхідно вибрати один певний колір і дотримуватися стереотипам. Існує величезна кількість великих корпорацій, які здавна користувалися простим чорним логотипом, а з появою конкурентів, міняли свою кольорову гаму на більш привабливу для клієнтів. Деякі не змінюють основний колір, але використовують різні колірні схеми в різних рекламних компаніях залежно від цілей і завдань.
У кожного народу знайдеться своє позначення різних кольорів, і не завжди воно буде збігатися з нашим розумінням. Про це необхідно пам'ятати відвідуючи ці країни, або ж коли ви намагаєтеся просунути свою продукцію на їх ринок. Так, наприклад, у багатьох країнах білий позначає чистоту, безгрішність, урочистість, однак на Сході він символізує траур, печаль, хвороби. Багато жителів Китаю, Індії та Японії не розуміють, чому європейки вибирають на таке радісна подія, як весілля, білі весільні наряди. У той же час чорний колір на Сході має тільки позитивне значення, він уособлює любов, щасливий шлюб і сімейне щастя, коли у нас цей колір позначає, траур, біль і скорботу.
Для народів Далекого Сходу червоний колір - це символ любові, піднесених почуттів, народження і життя. У Франції червоний - це колір аристократів, чому дуже дивуються єгиптяни, оскільки у них він асоціюється з трауром. В Японії, як і в Сполучених Штатах, червоний колір символізує небезпеку, терористичну загрозу, чого ніяк не можуть зрозуміти китайці, адже для них це колір щастя.
В Америці жовтий колір уособлює боягузтво і легкодухість, в той же час в Китаї, Індії та Японії його пов'язують з усім самим позитивним, так як він нагадує жителям цих країн про сонце і золоті. У Японії жовтий - символ витонченості і грації, в Індії - колір удачі, а у китайців - колір багатства і щастя. Цікаво, що в Америці безпеку символізує зелений колір, з чим абсолютно не згодні французи, для яких цей колір нерозривно пов'язаний зі злочинністю.
Таким чином, вибір кольору для продукту або ж для бренду дуже важливий. Він може істотно вплинути на лояльність покупця, і його схильність. Для цього нам і необхідно враховувати кольору з точки зору психології, наскільки вони поєднані між собою, і особливо квітів тієї чи іншої країни якщо ви хочете вийти на зарубіжний ринок.
Вдале колірне оформлення інтер'єру приваблює покупців, створює особливу атмосферу, сприяє комфортному проведенню часу. Згідно з результатами, отриманими в ході численних психологічних експериментів, вчені зробили висновок, що колір певним чином впливає на сприйняття людиною ваги тіла, температури приміщення і віддаленості об'єкта. Також встановлено, що врівноважена в колірному відношенні середовище приваблює, створює творчу атмосферу, заспокоює і покращує спілкування людей між собою. Колір істотно впливає на псіхоінтеллектуальное стан людини. Кольори звертаються до почуттів, а не до логіки людини.
Як показують спеціальні дослідження, 80% кольору і світла «поглинаються» нервовою системою і тільки 20% - зором. Між колірним рішенням реклами і природним сприйняттям людини існує певна залежність. Достовірно встановлено, що кожен колір викликає підсвідомі асоціації та емоції.
На основі колірного тесту М. Люшера було проведено безліч різних експериментів, і в даний час можна вважати вже усталеним думка як західних, так і вітчизняних фахівців з психології реклами щодо семантики кольору.
Кольори ахроматичною осі:
Білий - холодний і чистий колір. Він хороший тим, що не несе ніяких неприємних відчуттів і служить відмінним фоном для хроматичних кольорів.
Чорний - колір самозанурення, з ним приходить відчуття самотності та ізоляції від навколишнього світу. Чорний колір часто стає символом неприйняття навколишньої дійсності, прагнення до конфлікту. Однак, як і білий колір, служить хорошим фоном для хроматичних кольорів, які, взаємодіючи з ним, посилюють свої властивості.
Сірий - нейтральний колір. Створює відчуття стабільності, спонукає людину до скромності, стриманості.
Кольори хроматичної осі:
Червоний - налаштовує на рішучість, активність. Він направляє людину на зовнішній світ, викликає збудження, хвилювання, неспокій, бажання здійснити той чи інший вчинок.
Рожевий - під впливом білого втрачає активність, натиск і сексуальність. Це колір духовної любові і радості, він підсилює почуття, робить людей більш уважними, ласкавими і чуйними.
Коричневий - концентрує на тілесних відчуттях, буденності і повсякденності. Цей колір є символом тваринного начала в людині, втечі від духовних шукань. Виражає залежність людини від суспільства. Викликає відчуття стабільності.
Пурпурний - колір примирення крайнощів. Він служить символом виходу за межі простору і часу, символом Надсвідомості. З ним пов'язують повноту і насиченість.
Помаранчевий - найтепліший і енергійний колір, життєрадісний і імпульсивна, дає оптимістичний тонус, створює відчуття благополуччя.
Жовтий - колір відкритості, цілеспрямованості. Він не тільки налаштовує на комунікабельність, а й допомагає надати врівноваженість емоціям, знайти внутрішній спокій, крім того, здатний «наділити» предмет інтелектом. Привертає увагу і зберігається в пам'яті довше, ніж інші кольори. Однак цей колір може викликати відчуття доступності, легковажності, мінливості.
Темно-жовтий - втрачає під впливом чорного натхненність, стає схожим на коричневий. Це колір ревнощів, недовіри.
Теплий жовтий (колір яєчного жовтка) - дружній, теплий, приємний.
Світло-жовтий (лимонний) - холодний, викликає почуття меншовартості, безбарвності.
Золотистий - уособлює прагнення до влади і демонстрації своєї переваги.
Зелений - сприймається як свіжий і вологий. Колір природи, в ньому поєднуються сила і рівновагу. Надає розслабляючу, врівноважує вплив.
Жовто-зелений - асоціюється з ранньою весною, надією і потенціалом.
Синьо-зелений - колір свідомості та раціональності. Символізує напруга волі, контроль над емоціями.
Синій - уособлює відмова від бажань, покірність, милість, довіра. Цей колір створює відчуття внутрішньої сили і гармонії, допомагає сконцентруватися, заспокоїтися.
Блакитний - колір миру і загальної гармонії, виключно духовний, що не чуттєвий.
Бірюзовий - холодний колір, однак при поєднанні з червоним стає нейтральним.
Фіолетовий - колір внутрішньої зосередженості. Цей колір вважається кольором магії, інтуїтивного мислення. [3]
Таким чином, знаючи які емоції викликають ті або інші кольори, можна за допомогою їх комбінації домогтися тієї чи іншої необхідної нам емоційної реакції.
Давайте розглянемо використання кольору на прикладі великих фірм і організацій відомих в усьому світі.
Візуальні образи сприймаються набагато ефективніше, ніж слова: за одне відвідування магазину покупець в середньому прочитує вісім слів. Розмова на мові кольорів і форм набагато ефективніше - близько 66% уваги люди приділяють саме кольором. Колір і форма є ключем до впізнаваності товару на полиці. [2]
З точки зору психологічної ефективності найбільш вдалі жовтий, бірюзовий, синьо-фіолетовий і рубіновий кольору. Зазвичай рекомендується застосовувати в рекламних цілях не більше двох різних кольорів, які, проте, можна урізноманітнити за рахунок споріднених їм відтінків, оскільки таку спорідненість створює відчуття колірної послідовності і не дратує зору. [1]
Розглянемо використання кольору відомими фірмами і брендами в просуванні їхньої продукції:
Чорний колір в логотипі використовують такі відомі фірми і бренди як Adidas, chanel або яндекс. Він символізує владу і популярний як індикатор мощі компанії. Простота, з якою використаний чорний колір в логотипі вказує на впевнену позицію на ринку. В якості окремих елементів стилю, він призначений для демонстрації непохитності і досвіду. В цілому, підходить для авторитетних корпорацій, марок зі світовою популярністю, формальних організацій, консервативних компаній, серйозних брендів. Також може використовуватися в логотипах з містичною спрямованістю і традиційному класичному простому стилі. Цей колір увазі існування впевнених позицій компанії на ринку і тому використовується там, де вже не потрібне залучення уваги з боку клієнтів.
Сірий колір має нейтральний відтінок, німого холодний і тому досить часто зустрічається в логотипах у зв'язку зі своєю відмінною здатністю працювати з багатьма іншими квітами. Однак, за значенням він дуже сильно наближений до символізму чорного кольору. У варіанті одного відтінку, сірий часто притаманний великим, впевненим у собі компаніям, таким як Apple або Swarowski, послуги яких на ринку вже не викликають сумніву. Він демонстрірует авторитет і скромність одночасно, логотипи з цим кольором використовуються в практичних компаніях, котрі не пишаються своєю популярністю, проте є потужними і сильними корпораціями.
Зелений колір символізує життя і оновлення. Це колір поваги з нотками заспокоєння, проте, він також може означати заздрість і недосвідченість, тому використовувати його потрібно дуже акуратно і грамотно. До речі, дуже багато брендів, які позиціонують себе як дружні до природи (зелені, еко компанії), також використовують цей колір у своїх логотипах, в тому числі додаючи який-небудь елемент даного відтінку (листик). Логотип зеленого кольору викликає почуття природної свіжості і застосовується в організаціях, пов'язаних з навколишнім середовищем. Крім того, будучи палітрою пов'язаної з гармонією, він також може означати гроші, новизну і багатофункціональність Зелений колір доречний в організаціях, пов'язаних зі здоров'ям, природою, продуктами і багатьма іншими сферами. Варто пам'ятати, що така палітра дає першу асоціацію в голові клієнта, пов'язану з натуральністю і природою, тому не варто створювати протиріччя, використовуючи його не за призначенням. Зелений колір в своєму логотипі використовує усіма відома кав'ярня Starbucks.
Все в світі знають Макдональдс. Найбільша мережа, філії якої є по всьому світу. Вони використовують у своєму логотипі жовтий колір. Він може створити конфліктну послання клієнту. Яскравий і дуже візуально помітний, жовтий тон часто використовується в логотипах для залучення уваги. Це теплий колір може бути символом тепла і щастя. Сонячну палітру в чистому вигляді взагалі краще не використовувати в логотипах і обов'язково розбавляти її додатковими елементами. Цей колір найкраще підходить продукції, яка як би кричить "Ось я! Я тут! Зверніть на мене увагу".
Фіолетовий колір увазі королівський стиль, щось містично духовне і вишукане. Так як фіолетова палітра утворюється шляхом поєднання червоного і блакитного, вона втілює в собі і тепло і холод. Дуже добре підходить для освітніх центрів, товарів розкоші, продукції і послуг класу люкс. Фіолетові відтінки символізують дорожнечу, благородство, царственість, духовність, вишуканість і граціозність. Використання цих квітів у логотипі передбачає наступний посил для клієнта: «У нас дуже дорого, але по-королівськи». Фіолетовий колір використовується як основний у логотипі бренду Hallmark., Доповнення короною такого ж кольору.
Всі ці фірми вже відбулися на ринку, їх знають і впізнають. Але це зовсім не означати те що необхідно вибрати один певний колір і дотримуватися стереотипам. Існує величезна кількість великих корпорацій, які здавна користувалися простим чорним логотипом, а з появою конкурентів, міняли свою кольорову гаму на більш привабливу для клієнтів. Деякі не змінюють основний колір, але використовують різні колірні схеми в різних рекламних компаніях залежно від цілей і завдань.
У кожного народу знайдеться своє позначення різних кольорів, і не завжди воно буде збігатися з нашим розумінням. Про це необхідно пам'ятати відвідуючи ці країни, або ж коли ви намагаєтеся просунути свою продукцію на їх ринок. Так, наприклад, у багатьох країнах білий позначає чистоту, безгрішність, урочистість, однак на Сході він символізує траур, печаль, хвороби. Багато жителів Китаю, Індії та Японії не розуміють, чому європейки вибирають на таке радісна подія, як весілля, білі весільні наряди. У той же час чорний колір на Сході має тільки позитивне значення, він уособлює любов, щасливий шлюб і сімейне щастя, коли у нас цей колір позначає, траур, біль і скорботу.
Для народів Далекого Сходу червоний колір - це символ любові, піднесених почуттів, народження і життя. У Франції червоний - це колір аристократів, чому дуже дивуються єгиптяни, оскільки у них він асоціюється з трауром. В Японії, як і в Сполучених Штатах, червоний колір символізує небезпеку, терористичну загрозу, чого ніяк не можуть зрозуміти китайці, адже для них це колір щастя.
В Америці жовтий колір уособлює боягузтво і легкодухість, в той же час в Китаї, Індії та Японії його пов'язують з усім самим позитивним, так як він нагадує жителям цих країн про сонце і золоті. У Японії жовтий - символ витонченості і грації, в Індії - колір удачі, а у китайців - колір багатства і щастя. Цікаво, що в Америці безпеку символізує зелений колір, з чим абсолютно не згодні французи, для яких цей колір нерозривно пов'язаний зі злочинністю.
Таким чином, вибір кольору для продукту або ж для бренду дуже важливий. Він може істотно вплинути на лояльність покупця, і його схильність. Для цього нам і необхідно враховувати кольору з точки зору психології, наскільки вони поєднані між собою, і особливо квітів тієї чи іншої країни якщо ви хочете вийти на зарубіжний ринок.
No comments:
Post a Comment