Туризм є важливою частиною зовнішньоекономічної діяльності багатьох розвинених і країн, що розвиваються. Ця галузь відноситься до числа високоприбуткових і найбільш динамічних галузей економіки. Для Республіки Білорусь дуже важливим є розвиток даного напрямку. З усього сектора послуг, туризм має найбільш високий потенціал розвитку в Білорусі, де був відзначений 135% -ий ріст обсягу туристичних послуг за останній рік - набагато більше, ніж у роздрібній торгівлі, обслуговуванні населення та сільському господарстві. [1] Туристи з різних країн обирають сьогодні відпочинок в Білорусі як найбільш вигідний і комфортний варіант проведення часу у відпустці або на вихідних. Даному дослідження дозволить дослідити пропозицію туристичних послуг на ринку і виявити портрет потенційного споживача. На основі висновків були запропоновані рекомендації щодо вдосконалення та модернізації.
Abstract:
Tourism is an important part of foreign economic activity in many developed and developing countries. This industry is one of the most dynamic and highly profitable industries. The development in this direction is a very important for the Republic of Belarus. Tourism has the highest potential for development in Belarus in / of all the services sector. The increase was marked in 135% in the content of tourist services in the last year - much more than in the retail trade, catering and agriculture. Tourists from different countries are choosing to spend their holidays in Belarus because it is the most convenient and comfortable option of spending time in holidays or days off. This study has allowed to explore the proposal of tourist services in the market and identify the portrait of a potential customer. The recommendations for the improvement and modernization were made based on the findings.
Ключові слова:
Агро- і екотуризм; анкетування; прогнозування; дослідження; вибірка; описовий та кластерний аналіз
Keywords:
An Agro and eco-tourism; a survey; prognostication; a research; a selection; a descriptive and cluster analysis
УДК 379.85
Туризм є важливою частиною зовнішньоекономічної діяльності багатьох розвинених і країн, що розвиваються. Ця галузь відноситься до числа високоприбуткових і найбільш динамічних галузей економіки. За даними Всесвітньої туристської організації (ВТО) доходи від туризму низки країн світового співтовариства в 2011р. склали (в млрд. євро): Доходи від міжнародного туризму зросли на 5 млрд. дол. США. У США (плюс 13 млрд дол. США - до 116 млрд дол.), Іспанія (плюс 7 млрд дол. - До 60 млрд дол.), Франція (плюс 7 млрд до. - До 54 млрд дол.), Таїланд (плюс 6 млрд дол. - до 26 млрд до.) і Гонконг (Китай) (плюс 5 млрд дол. - до 27 млрд дол.). Більш того, істотне зростання на більш дешевих напрямках був відзначений в Сінгапурі, Росії, Швеції, Індії, Республіці Корея та Туреччини. [2]
Метою даної роботи є вивчити стан агро- і екотуризму р Могильова і РБ, і на результатах аналізу сформулювати шляхи модернізації та пропозиції впровадження нових туристичних продуктів.
Розглянувши особливості туристичного ринку Республіки Білорусь, можна зробити висновок, що створення конкурентоспроможного туристичного продукту неможливо без вивчення і прогнозування ринку (постачальників, клієнтів, посередників, широкої громадськості та конкурентів), постановки цілей і завдань, розробки стратегії і тактики, формування попиту та стимулювання збуту , аналізу та контролю. [3]
Тема агро- і екотуризму досить нова на ринку послуг туристичних продуктів у м Могильові, тому дані будуть збиратися за останні 3 роки, щоб виявити тенденцію зростаючого попиту.
Дана тема була обрана на увазі її актуальності: попит є, але немає достатньої пропозиції. Для цього потрібно досліджувати пропоновані послуги на ринку, виявити недоліки пропозиції і сформулювати власні, більш прогресивні рішення, тобто впровадити нові або оновлені наявні пропозиції по агро- і екотуризму, для задоволення має попиту.
Агротуризм має всі шанси допомогти білоруському селі і розвивати позитивний імідж регіону і країни в цілому, непомітною в даний час на світовому туристичному ринку. Однак, позитивні зміни можливо лише в тому випадку, якщо агротуризм стане повноправним сектором туристичної галузі РБ.
Для Республіки Білорусь дуже важливим є розвиток даного напрямку. Туристи з різних країн обирають сьогодні відпочинок в Білорусі як найбільш вигідний і комфортний варіант проведення часу у відпустці або на вихідних. Найбільша кількість туристів приїжджає в нашу країну з Росії (94 187 чол), Великобританії (3033), Туреччини (2768), Німеччини (2071), Польщі (2027). [4]
Щоб дізнатися, чи є попит агротуризму в Білорусі був проведений опитування і в результаті виявлено великий ринок потенційних клієнтів. В першу чергу це міське населення (6,9 млн) і особливо населення великих міст. Так, згідно з дослідженням ООН, 82% мінчан хотіли б здійснити екологічні подорожі. [5]
Згідно з даними Державного комітету прикордонних військ Білорусі, в 2012 році в Білорусь в'їхало 1,9 млн. Іноземних громадян, з яких 460 тисяч метою приїзду називали туризм.
Таким чином, потенційний попит і ресурси для розвитку агро- та екотуризму в Білорусі є.
Для правильного та ефективного розвитку і функціонування туристичних підприємств, які пропонують послуги агро- екотуризму слід розробити пропозиції щодо формування ефективної стратегії підвищення конкурентоспроможності послуг у сфері агро- і екотуризму.
Для вирішення даного завдання було проведено маркетингове дослідження.
Даний дослідницький проект є описовим, оскільки метою дослідження є аналіз асортименту пропонованих послуг агро- і екотуризму в турагентствах м Могильова. Т. е. Завдання, що стоять перед дослідником, не передбачають збір інформації для формулювання і розуміння проблеми, як в пошуковому дослідженні, а також відсутня необхідність в проведенні експериментів.
У роботі використовуються як первинні, так і вторинні джерела інформації.
Методом одержання первинних даних є проведення опитування споживачів. Формою опитування, що використовується в робіт, є анкета.
Анкетування дозволить оперативно отримати структуровані і зіставні результати, анонімність респондентів підвищить об'єктивність і щирість одержуваних відповідей.
Запропонована анкета містить 27 питань, які представлені в Додаток А. у вигляді відкритих і закритих питань.
Після розробки анкети необхідно визначитися з об'ємом генеральної сукупності і вибірки. Вибірка формується довільним відбором елементів з основи вибірки.
Наша вибірка обмежитися 50 одиницями, які були обрані випадково. Це були перші 50 респондентів, які зверталися в туристичне агентство (ТА) Тур-Мастер.
У даній роботі використовується описовий та кластерний аналіз даних. Описовий аналіз наочно представить результати анкетування у вигляді таблиць і графіків. За допомогою кластерного аналізу можна визначити цільові групи споживачів, для яких було б доцільно розробити спеціальне торгова пропозиція, тобто унікальну комбінацію інструментів маркетингу.
Анкетування дозволяє оперативно отримати структуровані і зіставні результати, а анонімність респондентів підвищила об'єктивність і щирість одержуваних відповідей.
У надається анкеті було задано 27 питань, з відповідей яких було з'ясовано: яка група населення користується послугами агро- та екотуризму; до яких ТА в Могильові найчастіше звертаються; якими характеристиками має володіти ТА, щоб до нього частіше зверталися; чи задоволений попит на даний вид туризму.
Як результат анкетування, попит і пропозиція на агротуризм є, але даний сегмент не до кінця розвинений.
Було виявлено, що тільки 20% опитаний не користуються послугами ТА, 80%, тому 40 респондентів іноді або постійно користуються послугами ТА. Отже, доцільно продовжувати опитування, т.к. попит на даний вид послуг існує.
Як було з'ясовано, найпопулярніший є екскурсія в Європу, що склало 20%, практично стільки ж - 18%, тобто 9 респондентів відповіли, Що воліють пляжний відпочинок з екскурсією, агротуріз розділив свою позицію по популярності з візовою підтримкою, що склало по 14% або по 7 респондентів.
Можна зробити висновок, що будь-який відпочинок популярний, все залежить від вартості і сезону покупки.
Відповідно до обраної темою даної науковою роботою, було потрібно виявити популярність послуг агротуризму в м Могильові. Були задані питання - чи користувалися послугами агро- і екотрузма, на скільки розроблений даний вид послуг, переважні шляхи вдосконалення. Було виявлено, що тільки 2 респондента (4%) ніколи не користувалися послугами даного роду; 32 респондента вважають, що агротуризм можна б розвивати і далі, що потенціал ще є і повністю не відкритий; 36% респондентів вибрали гастротурізм, як найпривабливіший і цікавий вид вдосконалення агротуризму, далі йдуть тематичні тури, підвищення рівня обслуговування, знизити вартість послуг.
Для більш поглибленого аналізу даних будемо застосовувати кластерний аналіз. Кластерний аналіз - метод класифікації об'єктів за заданими ознаками. Завдання кластерного аналізу полягає у формуванні груп:
- Однорідних всередині (умова внутрішньої гомогенності);
- Чітко відмінних один від одного (умова зовнішньої гетерогенності).
Метою кластерного аналізу в маркетингу є визначення цільових груп споживачів, для яких було б доцільно розробити спеціальне торгова пропозиція, тобто унікальну комбінацію інструментів маркетингу.
За підсумком кластерного аналізу, потенційний портрет нашого споживача виглядає наступним чином:
Сума, яку споживач складе на відпочинок складе від від 700 $ і більше, бажаний відпочинок пляжний з екскурсіями, але періодично (1 раз в 2-4 місяці) користується послугами агротуризму, але вважає, що даний вид відпочинку не до кінця розвинений, спосіб розвитку даний області вибрали впровадження гастротурізма, далі йдуть тематичні тури та підвищення рівня обслуговування, доходи споживача складуть від 6 до 10 млн.
Таким чином, для зростання конкурентоспроможності агро-т та екотуризму та підвищення ефективності туристичний діяльності в Білорусі необхідно вирішити низку принципових завдань. По-перше, розробити ефективну модель послідовних заходів щодо впровадження нового туристичного продукту - гастротурізм, метою якої має полягати у приведенні структури пропозиції у відповідність з мінливою зараз структурою попиту (зростання вимог споживачів до якості туристичного продукту); по-друге, визначити комплекс організаційно-економічних умов для формування сталого територіально-галузевого партнерства взаємопов'язаних підприємств і організацій; по-третє, виробити певний організаційно-економічний механізм функціонування агро- і екотруізма, який дозволить з найбільшою результативністю реалізувати виробничий потенціал ТА РБ.
Рішення позначених раніше проблем сприятиме залученню туристів в нашу країну і формуванню позитивного іміджу Республіки Білорусь у світі.
Провівши дане дослідження, можна з упевненістю сказати, що потенціал туристичного ринку РБ повністю не розкритий, але є всі передумови високому попиту на даному ринки. 80% з опитаних респондентів дали позитивну відповідь на те, що населення користується послугами ТА. 64% з позитивно відповідали респондентів на поставлені питання в анкеті відносно часто стежать за оновленням туристичних послуг в ТА. 14% всіх респондентів віддаю перевагу агротуризм всім видам відпочинку, і 32% достатньо частина (раз на 2-4 місяці) користуються послугами агроутрізма. Дані цифри показують хороший результат, що може свідчити про подальший розвиток агротуризму в Могильові.
Таким чином, потенційний попит і ресурси для розвитку агро- та екотуризму в Білорусі є.
Додаток А. Анкета
Шановний клієнт!
Просимо Вас взяти участь в дослідженні компанії «Тур-Мастер».
Дана анкета містить 27 питань, відповівши на які, Ви допоможете нам працювати краще.
Будь ласка, прочитайте питання і відзначте ті відповіді, які відповідають Вашу думку.
Чи користувалися Ви коли-небудь послугами туристичних агентств?
А) так
Б) немає (переходьте до 26 питання)
Як Ви вважаєте, у м Могильові достатньо туристичних агентств?
А) так
Б) немає
В) важко відповісти
Чи зверталися Ви коли-небудь в туристичне агентство?
А) так, постійно
Б) так, іноді
В) так, рідко
Г) ніколи
4. У які рекламні агентства ви зверталися?
А) Тур-Майстер
Б) Алатан-тур
В) Мара-тур
Г) Альта-Тур
5. Чи стежите Ви за оновленням послуг, що надаються туристичними агентствами?
А) так
Б) немає
6. Як часто Ви стежите за оновленням туристичних послуг?
А) Раз на місяць
Б) Два рази на місяць
В) Раз в тиждень
Г) не стежу взагалі
7. За яку суму Ви найчастіше купуєте послугу?
А) До 300 у.о.
Б) Від 301-700 у.о.
В) 701-1000 у.о.
Г) 1001-2000 у.о.
Д) більше 2001 у.о.
8. Яку туристичну путівку Ви найчастіше купуєте в туристичних агентствах?
А) пляжний відпочинок
Б) екскурсія в Європу
В) Пляжний відпочинок + екскурсія
Г) екскурсія по РБ
Д) візова підтримка
9. Яка форма відпочинку Вам подобається найбільше?
А) пляжний відпочинок
Б) екскурсія в Європу
В) Пляжний відпочинок + екскурсія
Г) екскурсія по РБ
Д) візова підтримка
10. З якою формою турпослуг ви найчастіше зустрічаєтеся (ваші уподобання, переваги друзів, знайомих, реклама про ці турслугах т.д.)
А) пляжний відпочинок
Б) екскурсія в Європу
В) Пляжний відпочинок + екскурсія
Г) агро- і екотуризм
Д) візова підтримка
11. Оцініть від 1 до 5 балів, наскільки Ви будете задоволені такими характеристиками роботи туристичного агентства, як:
№
Характеристика
11
22
33
44
55
11
Зручність розташування агентства, наявність поруч зупинок, парковок
22
Чистота агентства (приємно знаходиться в агентстві)
33
Ввічливість, доброзичливість співробітників
44
Компетентність співробітників
55
Зовнішній вигляд співробітників
66
Якість продукції
77
Задоволеність асортиментом
12. Чи користувалися Ви знижками або різними бонусами, наданими в туристичних агентствах?
А) Так, користуюся часто
Б) Так, користуюся іноді
В) Ні
Г) Ні, тому що не було приводу
Д) Не хочу, тк не довіряю
13. Як Ви вважаєте, яка сфера людської діяльності найчастіше користується послугами туристичних агентств у м Могильові?
А) особисте звернення (фіз особи)
Б) юр особи (корпоративні)
В) освітні установи
Г) державні організації
14. Припустіть, яким чином туристичне агентство може якісно позиціонувати себе?
А) розповідати про клієнтів-знаменитостей
Б) викуповувати найпомітніші і вигідні місця і тільки там розміщувати свою рекламу
В) спеціалізуватися тільки у вузькому колі туристичних послуг
Г) знижувати ціни на свої послуги і тим самим відбирати клієнтів у конкурентів
15. Який колір Ви б точно побачили?
А) зелений
Б) червоний
В) чорний
Г) салатовий
16. Який логотип Вам подобається найбільше (викликає довіру)?
А)
Б)
В)
Г)
17. Чи вплине на Ваш вибір стаж роботи ТА?
А) так
Б) немає
18. Якщо відповідь на 17 запитання було «так», то дайте відповідь на дане питання, а інакше пропустіть і відповідайте далі. Скільки років туристичне агентство повинне працювати на своєму ринку, щоб Ви прийшли до нього?
А) від 0 до 3
Б) від 3 до 5
В) від 5 до 8
Г) більше 8 років
19. Продовжіть вислів: «Я користуюся послугами туристичного агентства, тому що ...»
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
20. Виберіть один із запропонованих варіантів, які доповнюють наступний вислів: «Якщо ціна на продукт турагенства підвищиться на 20%, то я ...»
А) Все одно куплю даний продукт
Б) попрошу взяти послугу в розстрочку
В) спробую знайти подібну послугу в інших туристичних агентствах за нижчою ціною
Г) точно не придбаю
21. Щоб Ви поліпшили в роботах туристичного агентства р Могильова?
Відповідь:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
22. Часто ли Вы пользуетесь услугами агро- и экотуризма?
А) Да, очень часто
Б) Часто (1 раз в месяц)
В) Иногда (1 раз в 2-4 месяца)
Г) Случается (1 раз в полгода)
Д) Никогда
23. Вы предпочитаете находить агродомики самостоятельно или с помощью турагенства?
А. Самостоятельно
Б. С помощью турагентства
В. 50 на 50
24. Удовлетворительно ли в РБ развит данный вид отдыха?
А. Да
Б. Можна було б краще
В. Погано
24. Методу вдосконалення агротуризму в РБ:
А. Тематичні тури
Б. Гастротурізм
В. Підвищення рівня обслуговування
Г. Знизити вартість послуг
Д. Свій варіант ________________
Вкажіть, будь ласка, деяку інформацію про себе
26. Вкажіть Ваш вік
А) До 20
Б) від 21 до 30
В) Від 31 до 40
Г) від 41 до 50
Д) Від 50 і вище
27. Вкажіть Ваш середньомісячний дохід
А) До 3 млн р
Б) ВІД 4 до 6 млн р
В) Від 6 до 10 млн р
Г) Понад 15 млн р
Abstract:
Tourism is an important part of foreign economic activity in many developed and developing countries. This industry is one of the most dynamic and highly profitable industries. The development in this direction is a very important for the Republic of Belarus. Tourism has the highest potential for development in Belarus in / of all the services sector. The increase was marked in 135% in the content of tourist services in the last year - much more than in the retail trade, catering and agriculture. Tourists from different countries are choosing to spend their holidays in Belarus because it is the most convenient and comfortable option of spending time in holidays or days off. This study has allowed to explore the proposal of tourist services in the market and identify the portrait of a potential customer. The recommendations for the improvement and modernization were made based on the findings.
Ключові слова:
Агро- і екотуризм; анкетування; прогнозування; дослідження; вибірка; описовий та кластерний аналіз
Keywords:
An Agro and eco-tourism; a survey; prognostication; a research; a selection; a descriptive and cluster analysis
УДК 379.85
Туризм є важливою частиною зовнішньоекономічної діяльності багатьох розвинених і країн, що розвиваються. Ця галузь відноситься до числа високоприбуткових і найбільш динамічних галузей економіки. За даними Всесвітньої туристської організації (ВТО) доходи від туризму низки країн світового співтовариства в 2011р. склали (в млрд. євро): Доходи від міжнародного туризму зросли на 5 млрд. дол. США. У США (плюс 13 млрд дол. США - до 116 млрд дол.), Іспанія (плюс 7 млрд дол. - До 60 млрд дол.), Франція (плюс 7 млрд до. - До 54 млрд дол.), Таїланд (плюс 6 млрд дол. - до 26 млрд до.) і Гонконг (Китай) (плюс 5 млрд дол. - до 27 млрд дол.). Більш того, істотне зростання на більш дешевих напрямках був відзначений в Сінгапурі, Росії, Швеції, Індії, Республіці Корея та Туреччини. [2]
Метою даної роботи є вивчити стан агро- і екотуризму р Могильова і РБ, і на результатах аналізу сформулювати шляхи модернізації та пропозиції впровадження нових туристичних продуктів.
Розглянувши особливості туристичного ринку Республіки Білорусь, можна зробити висновок, що створення конкурентоспроможного туристичного продукту неможливо без вивчення і прогнозування ринку (постачальників, клієнтів, посередників, широкої громадськості та конкурентів), постановки цілей і завдань, розробки стратегії і тактики, формування попиту та стимулювання збуту , аналізу та контролю. [3]
Тема агро- і екотуризму досить нова на ринку послуг туристичних продуктів у м Могильові, тому дані будуть збиратися за останні 3 роки, щоб виявити тенденцію зростаючого попиту.
Дана тема була обрана на увазі її актуальності: попит є, але немає достатньої пропозиції. Для цього потрібно досліджувати пропоновані послуги на ринку, виявити недоліки пропозиції і сформулювати власні, більш прогресивні рішення, тобто впровадити нові або оновлені наявні пропозиції по агро- і екотуризму, для задоволення має попиту.
Агротуризм має всі шанси допомогти білоруському селі і розвивати позитивний імідж регіону і країни в цілому, непомітною в даний час на світовому туристичному ринку. Однак, позитивні зміни можливо лише в тому випадку, якщо агротуризм стане повноправним сектором туристичної галузі РБ.
Для Республіки Білорусь дуже важливим є розвиток даного напрямку. Туристи з різних країн обирають сьогодні відпочинок в Білорусі як найбільш вигідний і комфортний варіант проведення часу у відпустці або на вихідних. Найбільша кількість туристів приїжджає в нашу країну з Росії (94 187 чол), Великобританії (3033), Туреччини (2768), Німеччини (2071), Польщі (2027). [4]
Щоб дізнатися, чи є попит агротуризму в Білорусі був проведений опитування і в результаті виявлено великий ринок потенційних клієнтів. В першу чергу це міське населення (6,9 млн) і особливо населення великих міст. Так, згідно з дослідженням ООН, 82% мінчан хотіли б здійснити екологічні подорожі. [5]
Згідно з даними Державного комітету прикордонних військ Білорусі, в 2012 році в Білорусь в'їхало 1,9 млн. Іноземних громадян, з яких 460 тисяч метою приїзду називали туризм.
Таким чином, потенційний попит і ресурси для розвитку агро- та екотуризму в Білорусі є.
Для правильного та ефективного розвитку і функціонування туристичних підприємств, які пропонують послуги агро- екотуризму слід розробити пропозиції щодо формування ефективної стратегії підвищення конкурентоспроможності послуг у сфері агро- і екотуризму.
Для вирішення даного завдання було проведено маркетингове дослідження.
Даний дослідницький проект є описовим, оскільки метою дослідження є аналіз асортименту пропонованих послуг агро- і екотуризму в турагентствах м Могильова. Т. е. Завдання, що стоять перед дослідником, не передбачають збір інформації для формулювання і розуміння проблеми, як в пошуковому дослідженні, а також відсутня необхідність в проведенні експериментів.
У роботі використовуються як первинні, так і вторинні джерела інформації.
Методом одержання первинних даних є проведення опитування споживачів. Формою опитування, що використовується в робіт, є анкета.
Анкетування дозволить оперативно отримати структуровані і зіставні результати, анонімність респондентів підвищить об'єктивність і щирість одержуваних відповідей.
Запропонована анкета містить 27 питань, які представлені в Додаток А. у вигляді відкритих і закритих питань.
Після розробки анкети необхідно визначитися з об'ємом генеральної сукупності і вибірки. Вибірка формується довільним відбором елементів з основи вибірки.
Наша вибірка обмежитися 50 одиницями, які були обрані випадково. Це були перші 50 респондентів, які зверталися в туристичне агентство (ТА) Тур-Мастер.
У даній роботі використовується описовий та кластерний аналіз даних. Описовий аналіз наочно представить результати анкетування у вигляді таблиць і графіків. За допомогою кластерного аналізу можна визначити цільові групи споживачів, для яких було б доцільно розробити спеціальне торгова пропозиція, тобто унікальну комбінацію інструментів маркетингу.
Анкетування дозволяє оперативно отримати структуровані і зіставні результати, а анонімність респондентів підвищила об'єктивність і щирість одержуваних відповідей.
У надається анкеті було задано 27 питань, з відповідей яких було з'ясовано: яка група населення користується послугами агро- та екотуризму; до яких ТА в Могильові найчастіше звертаються; якими характеристиками має володіти ТА, щоб до нього частіше зверталися; чи задоволений попит на даний вид туризму.
Як результат анкетування, попит і пропозиція на агротуризм є, але даний сегмент не до кінця розвинений.
Було виявлено, що тільки 20% опитаний не користуються послугами ТА, 80%, тому 40 респондентів іноді або постійно користуються послугами ТА. Отже, доцільно продовжувати опитування, т.к. попит на даний вид послуг існує.
Як було з'ясовано, найпопулярніший є екскурсія в Європу, що склало 20%, практично стільки ж - 18%, тобто 9 респондентів відповіли, Що воліють пляжний відпочинок з екскурсією, агротуріз розділив свою позицію по популярності з візовою підтримкою, що склало по 14% або по 7 респондентів.
Можна зробити висновок, що будь-який відпочинок популярний, все залежить від вартості і сезону покупки.
Відповідно до обраної темою даної науковою роботою, було потрібно виявити популярність послуг агротуризму в м Могильові. Були задані питання - чи користувалися послугами агро- і екотрузма, на скільки розроблений даний вид послуг, переважні шляхи вдосконалення. Було виявлено, що тільки 2 респондента (4%) ніколи не користувалися послугами даного роду; 32 респондента вважають, що агротуризм можна б розвивати і далі, що потенціал ще є і повністю не відкритий; 36% респондентів вибрали гастротурізм, як найпривабливіший і цікавий вид вдосконалення агротуризму, далі йдуть тематичні тури, підвищення рівня обслуговування, знизити вартість послуг.
Для більш поглибленого аналізу даних будемо застосовувати кластерний аналіз. Кластерний аналіз - метод класифікації об'єктів за заданими ознаками. Завдання кластерного аналізу полягає у формуванні груп:
- Однорідних всередині (умова внутрішньої гомогенності);
- Чітко відмінних один від одного (умова зовнішньої гетерогенності).
Метою кластерного аналізу в маркетингу є визначення цільових груп споживачів, для яких було б доцільно розробити спеціальне торгова пропозиція, тобто унікальну комбінацію інструментів маркетингу.
За підсумком кластерного аналізу, потенційний портрет нашого споживача виглядає наступним чином:
Сума, яку споживач складе на відпочинок складе від від 700 $ і більше, бажаний відпочинок пляжний з екскурсіями, але періодично (1 раз в 2-4 місяці) користується послугами агротуризму, але вважає, що даний вид відпочинку не до кінця розвинений, спосіб розвитку даний області вибрали впровадження гастротурізма, далі йдуть тематичні тури та підвищення рівня обслуговування, доходи споживача складуть від 6 до 10 млн.
Таким чином, для зростання конкурентоспроможності агро-т та екотуризму та підвищення ефективності туристичний діяльності в Білорусі необхідно вирішити низку принципових завдань. По-перше, розробити ефективну модель послідовних заходів щодо впровадження нового туристичного продукту - гастротурізм, метою якої має полягати у приведенні структури пропозиції у відповідність з мінливою зараз структурою попиту (зростання вимог споживачів до якості туристичного продукту); по-друге, визначити комплекс організаційно-економічних умов для формування сталого територіально-галузевого партнерства взаємопов'язаних підприємств і організацій; по-третє, виробити певний організаційно-економічний механізм функціонування агро- і екотруізма, який дозволить з найбільшою результативністю реалізувати виробничий потенціал ТА РБ.
Рішення позначених раніше проблем сприятиме залученню туристів в нашу країну і формуванню позитивного іміджу Республіки Білорусь у світі.
Провівши дане дослідження, можна з упевненістю сказати, що потенціал туристичного ринку РБ повністю не розкритий, але є всі передумови високому попиту на даному ринки. 80% з опитаних респондентів дали позитивну відповідь на те, що населення користується послугами ТА. 64% з позитивно відповідали респондентів на поставлені питання в анкеті відносно часто стежать за оновленням туристичних послуг в ТА. 14% всіх респондентів віддаю перевагу агротуризм всім видам відпочинку, і 32% достатньо частина (раз на 2-4 місяці) користуються послугами агроутрізма. Дані цифри показують хороший результат, що може свідчити про подальший розвиток агротуризму в Могильові.
Таким чином, потенційний попит і ресурси для розвитку агро- та екотуризму в Білорусі є.
Додаток А. Анкета
Шановний клієнт!
Просимо Вас взяти участь в дослідженні компанії «Тур-Мастер».
Дана анкета містить 27 питань, відповівши на які, Ви допоможете нам працювати краще.
Будь ласка, прочитайте питання і відзначте ті відповіді, які відповідають Вашу думку.
Чи користувалися Ви коли-небудь послугами туристичних агентств?
А) так
Б) немає (переходьте до 26 питання)
Як Ви вважаєте, у м Могильові достатньо туристичних агентств?
А) так
Б) немає
В) важко відповісти
Чи зверталися Ви коли-небудь в туристичне агентство?
А) так, постійно
Б) так, іноді
В) так, рідко
Г) ніколи
4. У які рекламні агентства ви зверталися?
А) Тур-Майстер
Б) Алатан-тур
В) Мара-тур
Г) Альта-Тур
5. Чи стежите Ви за оновленням послуг, що надаються туристичними агентствами?
А) так
Б) немає
6. Як часто Ви стежите за оновленням туристичних послуг?
А) Раз на місяць
Б) Два рази на місяць
В) Раз в тиждень
Г) не стежу взагалі
7. За яку суму Ви найчастіше купуєте послугу?
А) До 300 у.о.
Б) Від 301-700 у.о.
В) 701-1000 у.о.
Г) 1001-2000 у.о.
Д) більше 2001 у.о.
8. Яку туристичну путівку Ви найчастіше купуєте в туристичних агентствах?
А) пляжний відпочинок
Б) екскурсія в Європу
В) Пляжний відпочинок + екскурсія
Г) екскурсія по РБ
Д) візова підтримка
9. Яка форма відпочинку Вам подобається найбільше?
А) пляжний відпочинок
Б) екскурсія в Європу
В) Пляжний відпочинок + екскурсія
Г) екскурсія по РБ
Д) візова підтримка
10. З якою формою турпослуг ви найчастіше зустрічаєтеся (ваші уподобання, переваги друзів, знайомих, реклама про ці турслугах т.д.)
А) пляжний відпочинок
Б) екскурсія в Європу
В) Пляжний відпочинок + екскурсія
Г) агро- і екотуризм
Д) візова підтримка
11. Оцініть від 1 до 5 балів, наскільки Ви будете задоволені такими характеристиками роботи туристичного агентства, як:
№
Характеристика
11
22
33
44
55
11
Зручність розташування агентства, наявність поруч зупинок, парковок
22
Чистота агентства (приємно знаходиться в агентстві)
33
Ввічливість, доброзичливість співробітників
44
Компетентність співробітників
55
Зовнішній вигляд співробітників
66
Якість продукції
77
Задоволеність асортиментом
12. Чи користувалися Ви знижками або різними бонусами, наданими в туристичних агентствах?
А) Так, користуюся часто
Б) Так, користуюся іноді
В) Ні
Г) Ні, тому що не було приводу
Д) Не хочу, тк не довіряю
13. Як Ви вважаєте, яка сфера людської діяльності найчастіше користується послугами туристичних агентств у м Могильові?
А) особисте звернення (фіз особи)
Б) юр особи (корпоративні)
В) освітні установи
Г) державні організації
14. Припустіть, яким чином туристичне агентство може якісно позиціонувати себе?
А) розповідати про клієнтів-знаменитостей
Б) викуповувати найпомітніші і вигідні місця і тільки там розміщувати свою рекламу
В) спеціалізуватися тільки у вузькому колі туристичних послуг
Г) знижувати ціни на свої послуги і тим самим відбирати клієнтів у конкурентів
15. Який колір Ви б точно побачили?
А) зелений
Б) червоний
В) чорний
Г) салатовий
16. Який логотип Вам подобається найбільше (викликає довіру)?
А)
Б)
В)
Г)
17. Чи вплине на Ваш вибір стаж роботи ТА?
А) так
Б) немає
18. Якщо відповідь на 17 запитання було «так», то дайте відповідь на дане питання, а інакше пропустіть і відповідайте далі. Скільки років туристичне агентство повинне працювати на своєму ринку, щоб Ви прийшли до нього?
А) від 0 до 3
Б) від 3 до 5
В) від 5 до 8
Г) більше 8 років
19. Продовжіть вислів: «Я користуюся послугами туристичного агентства, тому що ...»
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
20. Виберіть один із запропонованих варіантів, які доповнюють наступний вислів: «Якщо ціна на продукт турагенства підвищиться на 20%, то я ...»
А) Все одно куплю даний продукт
Б) попрошу взяти послугу в розстрочку
В) спробую знайти подібну послугу в інших туристичних агентствах за нижчою ціною
Г) точно не придбаю
21. Щоб Ви поліпшили в роботах туристичного агентства р Могильова?
Відповідь:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
22. Часто ли Вы пользуетесь услугами агро- и экотуризма?
А) Да, очень часто
Б) Часто (1 раз в месяц)
В) Иногда (1 раз в 2-4 месяца)
Г) Случается (1 раз в полгода)
Д) Никогда
23. Вы предпочитаете находить агродомики самостоятельно или с помощью турагенства?
А. Самостоятельно
Б. С помощью турагентства
В. 50 на 50
24. Удовлетворительно ли в РБ развит данный вид отдыха?
А. Да
Б. Можна було б краще
В. Погано
24. Методу вдосконалення агротуризму в РБ:
А. Тематичні тури
Б. Гастротурізм
В. Підвищення рівня обслуговування
Г. Знизити вартість послуг
Д. Свій варіант ________________
Вкажіть, будь ласка, деяку інформацію про себе
26. Вкажіть Ваш вік
А) До 20
Б) від 21 до 30
В) Від 31 до 40
Г) від 41 до 50
Д) Від 50 і вище
27. Вкажіть Ваш середньомісячний дохід
А) До 3 млн р
Б) ВІД 4 до 6 млн р
В) Від 6 до 10 млн р
Г) Понад 15 млн р
No comments:
Post a Comment