Соціальна мережа - абсолютно нове явище. Сотні мільйонів людей в усьому світі включилися в цю гру. За лічені хвилини, людина може отримати інформацію про друзів і колег, що знаходяться на іншому кінці світу. Соціальні медіа стали новим середовищем для спілкування: розміщення фотографій, коментарі, повідомлення, мережеві ігри - лише частина, що можуть робити люди в соціальних мережах. За кілька років, кількість соціальних мереж зросла і зараз обчислюється тисячами.
Найпопулярніший різновид соціальних мереж, до яких відносяться «ВКонтакте», «Однокласники», Facebook, Google+ - мережі для знайомств і спілкування. Дані мережі найчастіше використовуються для пошуку однокласників, однокурсників, колег, а так само для пошуку роботи, партнерів, професійного спілкування.
Саме такого типу соціальні мережі використовуються для просування бізнесу компаніями, орієнтованими на широкого споживача.
Соціальні медіа в Росії відрізняються від своїх західних аналогів - аудиторія, контент, основні майданчики для дискусій і багато іншого у нас зовсім інше. І західні тренди часто не просто запізнюються, але і зовсім обходять рунет стороною. Проникнення інтернету в російських містах «стотисячниках» склало 60-70% для дорослого населення, що цілком порівнянно з 70-80% у Великобританії та Сполучених Штатах.
Росія є шостою країною в світі за кількістю користувачів всесвітньої мережі, причому третина з них воліє мобільний Інтернет.
При цьому неухильно зростає вплив соціальних медіа на жителів рунета: за даними ВЦИОМ в 2012 р 82% користувачів інтернету має хоча б один акаунт у соціальній мережі проти 53% в 2010р. [2].
Найпопулярнішими соціальними мережами є:
«Однокласники» - 73% користувачів інтернету
«ВКонтакте» - 62%
«Мій світ» - 31%
«Facebook» - 18%
«Twitter» - 9%.
Twitter - сама динамічно зростаюча мережа. Число «твіттерян» зросла з 2% до 9% за 2 роки, тоді як більшість інших соціальних медіа залишаються приблизно на одному рівні останні пару років.
Вік 50% «жителів» соціальних медіа - від 18 до 35 років, при цьому приблизно дорівнює число користувачів 18-24х років і 25-35ті років. Виняток становлять Facebook і Twitter - користувачів від 25 до 35 років в цих мережах 39 і 38 відсотків відповідно [3].
За даними ComScore на квітень 2012 року, російські інтернет-користувачі проводять в соціальних мережах 12,8 годин на місяць. Найбільше часу люди проводять ВКонтакте і на Одноклассниках - 35 і 24 хвилини на місяць відповідно. А третє місце займає YouTube - близько 10 хвилин в місяць.
Незважаючи на минулі в 2012 році війни «чорного піару» та посилилася активність партизанського маркетингу, люди по раніше вірять відгуками в соціальних мережах. Більш того, число користувачів, що орієнтуються на відгуки та рекомендації навіть не знайомих їм людей, в рунеті зростає.
За даними ФОМ, 58% Інтернет - користувачів прислухається до онлайн-відгуками і рекомендаціям інших людей.
Дані ВЦВГД на цей рахунок ще оптимістичніше: близько 62% користувачів довіряють відгукам в соціальних мережах, 47% вірять радам на форумах і в блогах і 48% орієнтуються при виборі на відгуки на сайтах [1].
Відповідно, з вищевказаними даними тренд в Інтернет-маркетингу - партизанський маркетинг продовжить процвітати, а на роботу з негативом буде витрачатися все більше ресурсів.
Однак, даних щодо кількості зареєстрованих в соціальних мережах користувачів, недостатньо для виявлення трендів соціальних медіа в Росії. Всі ми знаємо, скільки «пам'ятників» невдалим SMM-проектам, паблік і блогів з'явилося в мережах в останні кілька років. Цілком можливо, що така ж картина справедлива і для користувальницьких акаунтів.
За кілька місяців існування, система Brand Analytics накопичила більше одного мільярда повідомлень користувачів російських соціальних медіа. В день в російськомовних соціальних медіа публікується близько семи мільйонів постів, повідомлень і коментарів. На місяць це близько 200 мільйонів. Більш докладний аналіз проведемо по майданчиках, з максимальною часткою користувацького контенту:
Між джерелами, співвідношення за кількістю щоденних повідомлень приблизно таке (тільки публічні повідомлення, приватні бесіди не враховуються):
ВКонтакте: 2,2 млн повідомлень
Twitter: 4,5 млн повідомлень
LiveJournal: 160000 повідомлень
Середня кількість авторів, що публікують повідомлення в соціальних медіа, щодня (враховуються як автори постів, так і автори коментарів):
ВКонтакте: 1,2 млн. Унікальних авторів
Twitter: 590000 унікальних авторів
LiveJournal: 27000 унікальних авторів
Таким чином, на одного учасника ВКонтакте припадає в середньому близько двох повідомлень, в ЖЖ близько 6, а в Twitter 7-8 повідомлень в день [3].
Якщо ж подивитися на щомісячне кількість повідомлень у кожній з соціальних мереж, то основне зростання, як і в статистиці з кількістю акаунтів, спостерігається у Twitter.
Зростання Twitter і частки його впливу - це другий тренд, на який ми б хотіли звернути вашу увагу. Незважаючи на те, що Twitter в чому залишається майданчиком для обраних, рейтингові та авторитетні твіттеряне практично не здають своїх позицій, кількість акаунтів і потік повідомлень Twitter буде рости весь наступний рік. На цей тренд істотний вплив робить і тенденція до інтеграції між різними соціальними медіа, наприклад, можна налаштувати автоматичну публікацію в Twitter своїх постів з ЖЖ [4].
Незважаючи на зростаючу популярність Twitter в Росії, незабутнім місцем для дискусій в рунеті залишається ВКонтакте. І це виключно російський тренд: на заході основна маса потоку повідомлень «соціального телебачення» зосереджена в Twitter. Більше того, цей тренд лобіює і сам ВКонтакте, переходячи від пошуку однокласників до майданчика для дискусій.
Кількість повідомлень ВКонтакте так само росте, хоча самих повідомлень набагато менше, ніж в Twitter.
Цікава картина спостерігається в LiveJournal: за останні 3 роки за даними TNS Web Index, кількість користувачів, які мають акаунти в ЖЖ впало з 9 до 5%, що на перший погляд виглядає лякаюче, особливо на тлі загального зростання соціальних медіа [3]. Але кількість відвідувачів живого журналу стабільно, а в деякі періоди помітно і збільшення їх числа.
Так що, ніщо не віщує смерть блогосфери. В останні роки спостерігається стійка тенденція до професіоналізації блогів. Живих і популярних блогів по колишньому тисячі, більше того, топові блоги успішно монетизуються, а по контенту та розміром аудиторії стають все більше схожі на великі Інтернет-ЗМІ. Цьому сприяє і політика ЖЖ, яка в минулому році зазнала суттєвих змін - посли ЖЖ з'явилися в багатьох містах Росії, надзвичайною популярністю користуються «школи блогерів». На тлі тенденцій соціалізації інтернет-ЗМІ і приходу до Росії тренда соціального телебачення, підвищення рівня довіри користувачів до інформації, отриманої в інтернеті, можна говорити про те, що цей досить стійкий протягом останніх років тренд не покине нас і в 2014 році [6] .
Медіаконтент представлет собою сукупність текстової, фото-, аудіо- та відеоінформації, створюваної всередині сторінки в соціальних медіа (в співтоваристві, блозі і т.п.) і поширюваної учасниками соціальних медіа як в рамках сторінки (спільноти, блогу і т.п.) , так і в рамках соціальних медіа в цілому, а так само в інтернет - просторі.
Існує кілька форм генерації інформаційного потоку:
- В рамках власних сайтів (ресурсів) компанії;
- З використанням популярних мереж;
- Інтегрована модель - використання власних ресурсів компанії з доповненням у вигляді соціальних медіа.
Перша форма передбачає створення блогу чи форуму на корпоративному сайті компанії або інших інформаційних ресурсах. Ця форма обмежена, оскільки спостерігати за формуванням інформаційного потоку будуть в першу чергу відвідувачі сайту компанії, а залучення їх на сайт - трудомістка і високовитратна завдання. Оптимальним варіантів для генерації медіаконтенту є комплексна система. Не варто обмежуватися лише одним корпоративним сайтом і корпоративним блогом. До формування інформаційного потоку слід залучати споживачів. Це можна робити шляхом створення співтовариств як в рамках блогосфери так і в соціальних мережах. Важливим принципом створення спільноти в соціальних мережах є твердження, що сама компанія або її продукція користувачам нецікава. Їм цікаво, які вигоди може принести використання продукції. Стратегія створення спільнот грунтується на одному з наступних варіантів:
- Від імені компанії з виділення співробітників для модерації спільнот;
- Від імені співробітників компанії, але без офіційного статусу;
- Від імені користувачів продукції.
При формуванні контенту для соціальних медіа, завжди слід чітко розуміти для кого і куди піде ця інформація. У соціальних мережах діє своєрідне правило Парето: на 20% інформації про компанію, припадає 80% інформаційно-розважального контенту. В консалтинговому бізнесі 80% інформаційних повідомлень містять корисну інформацію для власників бізнесу. Дуже важливо, щоб заголовок був яскравим, чіпляють. Наприклад, для консалтингового бізнесу це можуть бути наступні заголовки: 5 способів скоротити витрати виробництва або 3 принципи, на яких базується успішне просування бізнесу. Головне, щоб інформація була обмеженою, але при цьому цікавою.
Інтегрована модель маркетингу в соціальних медіа увазі роботу відразу у всіх напрямках: власний сайт, соціальні мережі, блоги, контент-сервіси.
Незалежно від наявності комплексної системи формування контенту компанія може вибирати різні стратегії спілкування зі споживачами в соціальних медіа. Вибір стратегії зумовлений наявністю ресурсів та практики залученості в електронну соціальну середу компанії.
Найпопулярніший різновид соціальних мереж, до яких відносяться «ВКонтакте», «Однокласники», Facebook, Google+ - мережі для знайомств і спілкування. Дані мережі найчастіше використовуються для пошуку однокласників, однокурсників, колег, а так само для пошуку роботи, партнерів, професійного спілкування.
Саме такого типу соціальні мережі використовуються для просування бізнесу компаніями, орієнтованими на широкого споживача.
Соціальні медіа в Росії відрізняються від своїх західних аналогів - аудиторія, контент, основні майданчики для дискусій і багато іншого у нас зовсім інше. І західні тренди часто не просто запізнюються, але і зовсім обходять рунет стороною. Проникнення інтернету в російських містах «стотисячниках» склало 60-70% для дорослого населення, що цілком порівнянно з 70-80% у Великобританії та Сполучених Штатах.
Росія є шостою країною в світі за кількістю користувачів всесвітньої мережі, причому третина з них воліє мобільний Інтернет.
При цьому неухильно зростає вплив соціальних медіа на жителів рунета: за даними ВЦИОМ в 2012 р 82% користувачів інтернету має хоча б один акаунт у соціальній мережі проти 53% в 2010р. [2].
Найпопулярнішими соціальними мережами є:
«Однокласники» - 73% користувачів інтернету
«ВКонтакте» - 62%
«Мій світ» - 31%
«Facebook» - 18%
«Twitter» - 9%.
Twitter - сама динамічно зростаюча мережа. Число «твіттерян» зросла з 2% до 9% за 2 роки, тоді як більшість інших соціальних медіа залишаються приблизно на одному рівні останні пару років.
Вік 50% «жителів» соціальних медіа - від 18 до 35 років, при цьому приблизно дорівнює число користувачів 18-24х років і 25-35ті років. Виняток становлять Facebook і Twitter - користувачів від 25 до 35 років в цих мережах 39 і 38 відсотків відповідно [3].
За даними ComScore на квітень 2012 року, російські інтернет-користувачі проводять в соціальних мережах 12,8 годин на місяць. Найбільше часу люди проводять ВКонтакте і на Одноклассниках - 35 і 24 хвилини на місяць відповідно. А третє місце займає YouTube - близько 10 хвилин в місяць.
Незважаючи на минулі в 2012 році війни «чорного піару» та посилилася активність партизанського маркетингу, люди по раніше вірять відгуками в соціальних мережах. Більш того, число користувачів, що орієнтуються на відгуки та рекомендації навіть не знайомих їм людей, в рунеті зростає.
За даними ФОМ, 58% Інтернет - користувачів прислухається до онлайн-відгуками і рекомендаціям інших людей.
Дані ВЦВГД на цей рахунок ще оптимістичніше: близько 62% користувачів довіряють відгукам в соціальних мережах, 47% вірять радам на форумах і в блогах і 48% орієнтуються при виборі на відгуки на сайтах [1].
Відповідно, з вищевказаними даними тренд в Інтернет-маркетингу - партизанський маркетинг продовжить процвітати, а на роботу з негативом буде витрачатися все більше ресурсів.
Однак, даних щодо кількості зареєстрованих в соціальних мережах користувачів, недостатньо для виявлення трендів соціальних медіа в Росії. Всі ми знаємо, скільки «пам'ятників» невдалим SMM-проектам, паблік і блогів з'явилося в мережах в останні кілька років. Цілком можливо, що така ж картина справедлива і для користувальницьких акаунтів.
За кілька місяців існування, система Brand Analytics накопичила більше одного мільярда повідомлень користувачів російських соціальних медіа. В день в російськомовних соціальних медіа публікується близько семи мільйонів постів, повідомлень і коментарів. На місяць це близько 200 мільйонів. Більш докладний аналіз проведемо по майданчиках, з максимальною часткою користувацького контенту:
Між джерелами, співвідношення за кількістю щоденних повідомлень приблизно таке (тільки публічні повідомлення, приватні бесіди не враховуються):
ВКонтакте: 2,2 млн повідомлень
Twitter: 4,5 млн повідомлень
LiveJournal: 160000 повідомлень
Середня кількість авторів, що публікують повідомлення в соціальних медіа, щодня (враховуються як автори постів, так і автори коментарів):
ВКонтакте: 1,2 млн. Унікальних авторів
Twitter: 590000 унікальних авторів
LiveJournal: 27000 унікальних авторів
Таким чином, на одного учасника ВКонтакте припадає в середньому близько двох повідомлень, в ЖЖ близько 6, а в Twitter 7-8 повідомлень в день [3].
Якщо ж подивитися на щомісячне кількість повідомлень у кожній з соціальних мереж, то основне зростання, як і в статистиці з кількістю акаунтів, спостерігається у Twitter.
Зростання Twitter і частки його впливу - це другий тренд, на який ми б хотіли звернути вашу увагу. Незважаючи на те, що Twitter в чому залишається майданчиком для обраних, рейтингові та авторитетні твіттеряне практично не здають своїх позицій, кількість акаунтів і потік повідомлень Twitter буде рости весь наступний рік. На цей тренд істотний вплив робить і тенденція до інтеграції між різними соціальними медіа, наприклад, можна налаштувати автоматичну публікацію в Twitter своїх постів з ЖЖ [4].
Незважаючи на зростаючу популярність Twitter в Росії, незабутнім місцем для дискусій в рунеті залишається ВКонтакте. І це виключно російський тренд: на заході основна маса потоку повідомлень «соціального телебачення» зосереджена в Twitter. Більше того, цей тренд лобіює і сам ВКонтакте, переходячи від пошуку однокласників до майданчика для дискусій.
Кількість повідомлень ВКонтакте так само росте, хоча самих повідомлень набагато менше, ніж в Twitter.
Цікава картина спостерігається в LiveJournal: за останні 3 роки за даними TNS Web Index, кількість користувачів, які мають акаунти в ЖЖ впало з 9 до 5%, що на перший погляд виглядає лякаюче, особливо на тлі загального зростання соціальних медіа [3]. Але кількість відвідувачів живого журналу стабільно, а в деякі періоди помітно і збільшення їх числа.
Так що, ніщо не віщує смерть блогосфери. В останні роки спостерігається стійка тенденція до професіоналізації блогів. Живих і популярних блогів по колишньому тисячі, більше того, топові блоги успішно монетизуються, а по контенту та розміром аудиторії стають все більше схожі на великі Інтернет-ЗМІ. Цьому сприяє і політика ЖЖ, яка в минулому році зазнала суттєвих змін - посли ЖЖ з'явилися в багатьох містах Росії, надзвичайною популярністю користуються «школи блогерів». На тлі тенденцій соціалізації інтернет-ЗМІ і приходу до Росії тренда соціального телебачення, підвищення рівня довіри користувачів до інформації, отриманої в інтернеті, можна говорити про те, що цей досить стійкий протягом останніх років тренд не покине нас і в 2014 році [6] .
Медіаконтент представлет собою сукупність текстової, фото-, аудіо- та відеоінформації, створюваної всередині сторінки в соціальних медіа (в співтоваристві, блозі і т.п.) і поширюваної учасниками соціальних медіа як в рамках сторінки (спільноти, блогу і т.п.) , так і в рамках соціальних медіа в цілому, а так само в інтернет - просторі.
Існує кілька форм генерації інформаційного потоку:
- В рамках власних сайтів (ресурсів) компанії;
- З використанням популярних мереж;
- Інтегрована модель - використання власних ресурсів компанії з доповненням у вигляді соціальних медіа.
Перша форма передбачає створення блогу чи форуму на корпоративному сайті компанії або інших інформаційних ресурсах. Ця форма обмежена, оскільки спостерігати за формуванням інформаційного потоку будуть в першу чергу відвідувачі сайту компанії, а залучення їх на сайт - трудомістка і високовитратна завдання. Оптимальним варіантів для генерації медіаконтенту є комплексна система. Не варто обмежуватися лише одним корпоративним сайтом і корпоративним блогом. До формування інформаційного потоку слід залучати споживачів. Це можна робити шляхом створення співтовариств як в рамках блогосфери так і в соціальних мережах. Важливим принципом створення спільноти в соціальних мережах є твердження, що сама компанія або її продукція користувачам нецікава. Їм цікаво, які вигоди може принести використання продукції. Стратегія створення спільнот грунтується на одному з наступних варіантів:
- Від імені компанії з виділення співробітників для модерації спільнот;
- Від імені співробітників компанії, але без офіційного статусу;
- Від імені користувачів продукції.
При формуванні контенту для соціальних медіа, завжди слід чітко розуміти для кого і куди піде ця інформація. У соціальних мережах діє своєрідне правило Парето: на 20% інформації про компанію, припадає 80% інформаційно-розважального контенту. В консалтинговому бізнесі 80% інформаційних повідомлень містять корисну інформацію для власників бізнесу. Дуже важливо, щоб заголовок був яскравим, чіпляють. Наприклад, для консалтингового бізнесу це можуть бути наступні заголовки: 5 способів скоротити витрати виробництва або 3 принципи, на яких базується успішне просування бізнесу. Головне, щоб інформація була обмеженою, але при цьому цікавою.
Інтегрована модель маркетингу в соціальних медіа увазі роботу відразу у всіх напрямках: власний сайт, соціальні мережі, блоги, контент-сервіси.
Незалежно від наявності комплексної системи формування контенту компанія може вибирати різні стратегії спілкування зі споживачами в соціальних медіа. Вибір стратегії зумовлений наявністю ресурсів та практики залученості в електронну соціальну середу компанії.
No comments:
Post a Comment